94. Jiráskův Hronov 2. – 10. 8. 2024

Letos jsme zaměřeni na psychosomatiku

5.8.2022

Jediným uzavřeným a dlouhodobým seminářem je letos na Hronově PRO s podtitulem PROces a PROdukt. Vedou ho Pavel Skála a Jan Mrázek.
„Na Hronově jsme udělali tenhle seminář jednorázově a myslím, že se podařil. Byl o to docela zájem, a protože máme s Pavlem dlouhodobé vazby, chtěli jsme naše důležité téma rozvíjet,“ vypráví Honza. Tím tématem podle něj je, že divadlo se dá dělat pro tvar nebo jako proces, cesta k finálnímu produktu, na které se člověk něco učí. „Při dlouhodobějším semináři můžeme dojít až k tomu produktu, což je při jednorázovém několikadenním semináři skoro nemožné,“ popisuje Honza.
Každý rok se proto seminaristé sejdou dvakrát. Na jarním PřeMostění, které pořádá Pavel Skála, a na Jiráskově Hronově. „Seminář je určen pro ty, kteří hledají cesty k tvorbě, pro budoucí pedagogy a lektory nejen dramatické výchovy, i pro ty, kteří chtějí ‚pouze‘ načerpat inspiraci nebo se sebepoznávat,“ charakterizuje svou cílovou skupinu Pavel.
„Toužili jsme po tom, aby všichni lidé, kteří se přihlásili, s námi zůstali během celých tří let,“ říká Honza s tím, že se to bohužel úplně nepovedlo, protože už několik málo frekventantů odešlo. „Ale drtivá většina dál zůstává,“ říká.
Na letošním Jiráskově Hronově se odehrává třetí setkání tohoto kurzu, tentokrát zaměřené na psychosomatiku. „Spojení mezi duší a tělem je jedním ze základních principů dramatické výchovy, kterým se odlišuje od ostatních výchov. Vedle toho je naším cílem první práce s textem, a tedy první krok k výslednému tvaru,“ osvětluje Pavel.
Jedním ze seminaristů je Štěpán z České Lípy. „Slyšel jsem o jednorázovém seminář Pavla Skály a Honzy Mrázka a slyšel jsem na něj samou chválu. Navíc mě zajímal proces vzniku divadla a nějaký kolektivní podíl na tom procesu,“ zdůvodňuje Štěpán svou volbu.
Zpočátku byl překvapen z toho, že je to hodně věc dramatické výchovy. „Čekal jsem, že divadla tam bude trochu víc,“ říká s tím, že najednou musel na divadlo nahlížet z úplně jiného úhlu, než byl zvyklý. „Z úhlu toho, co to dá studentům,“ popisuje Štěpán. „Ale začalo mě to vlastně daleko víc bavit. Získal jsem třeba jiný pohled na představení. I když cítím, že vždycky budu mít náhled více činoherní,“ vysvětluje. Pro oba lektory má slova chvály. „Užíváme si to s nimi. To je to důležité,“ říká Štěpán. Ačkoli tedy jeho manželka Kristýna, která náš rozhovor se Štěpánem poslouchá, si o jeho motivaci chodit k duu Skála-Mrázek, myslí své. „Loni před Hronoves si vybíráme semináře. Štěpán sedí, hlavu v dlaních a neví, kam by měl jít na seminář. A pak najednou vyskočil a povídá: ‚Půjdu na Pavla Skálu a tři roky mám Hronov vyřešený.‘,“ vypráví se smíchem Kristýna.
 
Martin Rumler
 

Zpět