94. Jiráskův Hronov 2. – 10. 8. 2024

Téma rádi objevujeme během kompozice

2.8.2023

Rozhovor se souborem 3000 otáček.

Rozhovor jsme dělali v chumlu, kterého se účastnili všichni. Takže v zákulisí, kam zaznívaly tóny produkce dalších souborů, vznikl takový mnohohlas, lehce cimrmanovský chór, do něhož improvizačně vstupovali jednotlivci. 

Dočetla jsem se, že jste se dali dohromady na trénincích fyzického divadla. Kdy to bylo? 

My jsme se dali dohromady teprve v loňském roce...

Sedm měsíců ani ne...

Bylo to až od ledna...

Proč vás zajímá fyzické divadlo?

Pro mě je to nejjednodušší cesta k vyjádření skrz tělo. Když se člověk dostane do těla, může i případnou nervozitu transformovat, přetavit v tvorbu.

My vlastně neděláme fyzické divadlo, ale improvizace na základě instantní kompozice. 

Výraz fyzického divadla to nějakým způsobem má, ale naše představení nejsou postavená, říkáme tomu pohybově herecká improvizace. 

Každý z nás má trochu jiný background práce s tělem, ať už divadelní, somatický, taneční, nebo bojová umění, ale to, co nás spojuje, je právě improvizace. Zkoumání, hledání toho, jak vlastně funguje otevřenost.

Právě prvky různého pohybové zázemí jsem v představení vypozorovala. Čtenáře jistě bude zajímat, jakým způsobem tohle funguje. Protože čistá improvizace je velmi zrádná. Řeknete si předem nějaké téma, prostředí?

V podstatě máme nějaký soubor cvičení, ze kterých můžeme vycházet v tréninku, ale pojmenováním tématu bychom v podstatě zrušili to, co nás na tom baví. I v improvizaci jsou pravidla.

Ale jsou to spíš mantinely, ve kterých se člověk může pohybovat a které vlastně zpříjemňují zážitek pro diváky i účinkující

Používáme nějaké nástroje práce s prostorem, tělesná kompozice, úrovně, díky kterým se dokážeme „domluvit“.

Téma si nedomlouváme, ale během kompozice ho rádi objevujeme. Zjišťujeme, o čem to teda je...

Objevujeme – to bych podtrhl.

Patrně neexistuje jeden člověk, který by řídil celek, ale funguje to spíše jako taková štafeta?

Přesně tak, v jednotlivých okamžicích někdo vede, ostatní mu dávají prostor – a s tím se snažíme pracovat.

A někdy nevede vůbec nikdo.

Takový typ improvizace může dojít do slepých uliček. Vycítíte to, a někdo řekne dost, půjdeme jinudy?

Na všechny tyhle prvky jsou cvičení, která trénujeme a snažíme se poznávat, kdy začít, kdy skončit, kdy vstoupit, co dělat, jak se vnímat navzájem...

Celé se to dá rozložit, rozebrat na jednotlivé prvky, ale jako celek je to vždycky čistá improvizace. I v těch cvičeních jsou ale specifická pravidla, a někdy hodně úzké mantinely. 

Zužujeme si je z různých stran a pak to spojíme.

Ještě bych si potřebovala udělat jasno v té změti názvů – v programu je 3000 otáček, Pepř a pak Skupina. Co je co?

My to v podstatě taky nevíme, my to hledáme.

Jestli tam jsou nějaké názvy, tak jsou pracovní.

Zároveň nás to zmatení trošku baví.

Možná, že 3000 otáček je takový leitmotif, ale nepovažujme to za definitivní název. Na Otevřeno Kolín to byl název představení, a zřejmě se to trošku otočilo.

Když se to otočí 3000×, tak to myslím vyjde na tu druhou stranu, takže z toho vznikl název souboru.

A Pepř je jako koření?

To je to koření, které se ve výsledku objevilo na začátku a na konci. 

My jsme byli trošku pod tlakem, že jsme byli pozvaní a museli nějaký název vymyslet, a takhle to vykrystalizovalo. 

Zrovna ten název 3000 otáček vznikl ze zkratky tanečně-divadelní improvizace, což je TI, tedy dieselový motor, který se točí na 3000 otáček. 

Může se točit na 3000 otáček, ale je tam takový přelomový moment, kdy už by měl člověk zařadit další rychlost. Takže je to takový milník i pro nás, jsme na nějaké symbolické hranici, kdy bychom měli přeřadit, ale ještě to necháváme tak… 

Vaše vysvětlování pro mě nabývá cimrmanovských rozměrů. Napadá mě otázka, spojuje vás společný smysl pro humor?

Jak koho.

Možná tady nás tři kluky, holky se nad tím vždycky tvářej… 

My obdivujeme ty experty na ty motory, vzhlížíme k nim.

Ale rozhodně se nechceme nechat převálcovat.

Holky se zkoušely otáčet 3000×, ale ještě to nikdo nedal. Vždycky jen někdo zkolaboval.

Jak s tímhle tvarem dále naložíte? Už máte nějaké nabídky, kde byste dále mohli vystoupit?

Zatím ne, ale teď se pohrnou, zejména po našem druhém vystoupení.

Připravujem si zápisníky, diáře…

… a fixy na autogramy.

Máme jedno oficiálnější pozvání na podzim na festival dokumentárních filmů do Jihlavy. A jinak otvoríme různé kanály, včetně evropského formátu.

Tak zlomte vaz!

Ptala se Jana Soprová 

Zpět