94. Jiráskův Hronov 2. – 10. 8. 2024

WOW Lesák! Aneb Nové pastelky na malování po scéně

2.8.2023

Reportáž Jany Soprové ze semináře WOW, lektora Janka Lesáka.

Navštívit letos seminář Janka Lesáka, který nabízí jak celotýdenní možnost, tak i šanci zúčastnit se třeba jen jednoho dopoledne, se pro mnohé stalo nutností. Když ponecháme stranou charisma lektora a jeho rétorickou schopnost, stojí za to sem zajít i kvůli scénickým kouzlům, která seminář amatérským divadelníkům nabízí.

„První den jsme si hráli se zvukem, jak se s ním dá pracovat jako s nějakým samostatným svébytným vyjadřovacím prostředkem, druhý den jsme to zkusili ještě přepálit a bavili jsme se o binaurálním zvuku ve virtuální realitě – do jakého extrému to dokáže napnout a použít v divadle. Další den přišlo na řadu světlo, koukali jsme na různé druhy světýlek a jak je možné třeba nepoužívat pultíky a celé to odbavovat z telefonu,“ vypočítává Janek Lesák.

„Dnes se bavíme o live cinema, živém kině a o kamerách, projektorech, o tom, jak audiovizi propojit s živým uměním. A zítra přijede Natálka Preslová, budeme vařit krev a hrozně to tu zarasíme umělou krví. Na další den mám nějaké výbušniny, budeme zkoušet pyrotechnické efekty. A poslední den budeme používat támhletu obrovskou věc – nechali jsme si vyrobit čiré sklo 2 × 2 metry, abychom mohli zprovoznit pepper’s ghost, což je metoda, jak vyrobit hologram.“ Takové věci se ovšem na DAMU neučí, a sám Janek na ně přichází metodou pokusu a omylu a návodů na youtube.

„Celou dobu říkám, že nejsem technolog ani technik, jsem jenom režisér, kterého zajímá, kde se dají nabrat nějaké další pastelky, kterýma se dá malovat po jevišti. A říkám: Cokoli chceš, zeptej se na to GPT nebo zadej otázku do youtube. Ve většině případů se najde někdo, kdo to už vyřešil, a za pár hodin se dá zprovoznit cokoliv, když se toho člověk nebojí.“ Sám je překvapený, že se do jeho semináře hlásí nejen mladí, ale i mnoho starších lidí. „Za celé čtyři dny se na mě nikdo netvářil, že by to bylo moc složité a že by se nechytal. Takže myslím, že to jde. Sám nemám rád dlouhá a složitá řešení, nebaví mě, když něco nejde. Mám rád, když to jde rychle, a ideálně když to moc nestojí.“

V úterý přišla na řadu metoda live cinema, tedy princip kombinace divadla a filmu či jejich naprosté prolnutí. Že je to možné realizovat prakticky na koleně (pokud je k dispozici wi-fi nebo aspoň data) a jako free produky na webu doporučuje adresy https://obsproject.com/cs a https://vdo.ninja/. Tam to všechno je.

Kdo si na to netroufá a hodlá setrvat jen u teorie, nejen youtube nabízí spoustu ukázek z historie toho, co vzniklo nejen ve světě, ale i u nás. Vždyť Laterna magika, kterou stvořil scénograf Josef Svoboda s režisérem Alfrédem Radokem, propojující filmové triky s živými hudebníky, herci a tanečníky (v roce 1958 zazářila na EXPO v Bruselu a získala ohlas i doma), o čemž svědčí to, že získala vlastní působiště (nejprve dnešní Divadlo Bez zábradlí, později Novou scénu ND) a v různých variacích funguje do dneška. Například pozůstatek legendy, Kouzelný cirkus, měl derniéru teprve nedávno za mnohých protestů lidí z oboru i mimo něj (i když dnešní technologie už dávno tento model překonaly). Patrně největší zásluhu o dovedení fenoménu live cinema k dokonalosti má režisérka Katie Mitchell, díky níž tento princip získal věhlas ve světě. Inu, měla nejen vizi, nápady a vytrvalost, ale také dostatečné finanční zázemí. Janek Lesák poukázal na to, že velká kouzla lze dělat i s malými prostředky – například Bílý tesák (z hradeckého DRAKu, za něhož získat Milan Hajn Thálii a k vidění byl i na Jiráskově Hronovu) je postaven na jednoduchém nápadu. Herec měl v ruce kameru a snímal své okolí z pohledu „psa“. Jiné kouzlo se podařilo v Jihočeském divadle, kde Lesák s Preslovou vytvořili inscenaci Invisible Man. A leccos z této technologie si vyzkoušeli i účastníci semináře. Pokud máte zájem, Janek slibuje, že v sobotu nechá v Myšárně pár věcí zapojených, a kdokoli sem bude moci přijít jako do muzea, osahat si, co jak funguje, a Janek může případně i vysvětlovat, o co se jedná. Bude to takový showroom technologií.

Zpět